Peregrinos xacobeos na cidade de Tui (VI): Nicolaus von Popplau e Hyeronimus Münzer

Nos relatos que vimos recollendo nesta serie sobre a literatura odepórica que conservamos dos peregrinos que pasaron polo cidade de Tui no seu camiñar cara Santiago de Compostela, n ano 1484 achegase outro nobre que nos deixa o seu relato.

O polaco Nicolaus von Popplau ou Poielovo ou mesmo Popielovo, de Silesia, pertence a unha nobre familia polaca xermanizada; á morte do seu pai comezou unha longa viaxe o 2 de febreiro de 1483 coa intención de percorrer Europa de torneo en torneo.

Tomado de Piqueras, J y Sanchis, C.: “El viaje de Niclas Von Popplau por Europa (1483-1486)” en Cuadernos de Geografía 100. Valencia 2018

En xuño de 1484 embarcou nos Países Baixos (en Amberes) achegándose por vía marítima ata Santiago de Compostela onde chega o 21 de xullo de 1484. Tras visitar Santiago de Compostela, vai ata Padrón. E continua o seu relato así:

El día siguiente pasé a una ciudad llamada Muros, distante unas siete millas, donde encontré un barco refugiado de una gran tempestad, cuyos vientos le iban muy contrarios. Por este motivo tuve que comprarme un buen caballo de cinco coronas para que pudiese llevar mi bagaje de tanto peso como yo.

Vine luego a El Padrón, unas siete millas; después hice seis millas á la ciudad de Pontevedra; tres á Redondela; cinco á la ciudad de Tuy, todas situadas en Galicia, y bajo el dominio del Rey de España. El día siguiente navegué por el río Miño desde la ciudad de Tuy hasta Valenza, que está enfrente y que pertenece al Rey de Portugal. El dicho río separa la Galicia del Portugal. De Valenza llegué a Ponte-de-Lima1. Peregrina a cabalo acompañado de dous criados. Dende alí continúa a Porto onde toma unha carabela que o leva ata Lisboa, recollendo no seu texto o ambiente da cidade e da corte portuguesa.

A seguinte gran viaxe ou peregrinación da que posuímos o relato do seu paso por terras tudenses é a do xeógrafo e astrónomo alemán Hyeronimus ou Xerome Münzer, que foi un destacado intelectual do seu tempo e posuidor dunha notable fortuna que lle posibilitou realizar entre 1494 e 1495 unha viaxe de sete mi quilómetros dende Nuremberg por Suíza, Francia, España e Portugal.




Manuscrito do itinerario de Münzer na Bayerische Staatsbibliothek

Entra en Portugal por Serpa e Evora, desprazándose logo ata Lisboa onde inicia a súa viaxe cara Santiago de Compostela:

El día 10 (de decembro de 1495), a primera hora de la tarde emprendimos la jornada con dirección a Ponte de Lima, a ocho leguas largas de Barcelos, pueblo que toma su nombre del río Lima, bastante grande y atravesado por un puente de diez y ocho ojos. Cenamos en una venta y luego anduvimos otras tres millas para llegar aquella noche a Coserado. En fin, al día siguiente 11 de diciembre pasamos a Valença do Minho (Valencia de Mino no texto orixinal), que es por el norte el último lugar del reino de Portugal; nos embarcamos para atravesar el Miño (Minius en el texto orixinal) río importantísimo tan ancho como el Rhin en Basilea y llegamos a Tuy (Duy no orixinal), ciudad que se halla a la otra orilla a la falda de un monte y frente por frente a Valença. Es el primer pueblo de Galicia, con sede episcopal y buena iglesia. El mismo día, después de comer, proseguimos el camino y entramos en Redondela (Rondella no texto orixinal), pequeña villa que se alza junto a un brazo de mar y en donde pescan sardinas en pasmosa cantidad. Sino llega a ser por cierto alemán de Francfort, avencidado allí, que nos recibió en su casa, lo hubieramos pasado muy mal, por que en el pueblo no hay posadas y la noche era cruda en sumo grado; pero el paisano nos proporciono con largueza cuanto hubimos menester, por nuestro dinero, naturalmente.2

O relato de Münzer evidencias as dificultades que os viaxeiros con capacidade económica sufrían polas carencias e incomodidades do seu percorrido, canto máis sacrificada e penosa era a peregrinación de tantos peregrinos de escasos recursos, como eran a inmensa maioría…


1 Viajes de extranjeros por España y Portugal : en los siglos XV, XVI y XVII : (año de 1878) / colección de Javier Liske ; traducidos del original y anotados por F. R. Madrid, Casa Editorial de Medina, (s.a.), pp. 29-30

2 Jerónimo Münzer. Viaje por España y Portugal en los años 1494 y 1495. (Conclusión) / versión del latín por Julio Puyol en Boletín de la Real Academia de la Historia. Tomo 84, Año 1924, pp. 217-218. Véase tamén Caucci Von Saucken, Paolo: “El camino portugués a su paso por Galicia en la literatura de viajeros y peregrinos” en Actas del II Encuentro sobre los caminos portugueses a Santiago, Vigo, 1994, pp. 17-29.